torsdag

Reklame, flott eller forferdelig?

Reklame lages fordi produsenter og tilbydere av varer ønsker å få solgt sine varer og tjenester. Og også for å forsikre seg om at vi som forbrukere vet at varene eksisterer. Reklame finnes over alt! På busstasjonen, i matbutikken, i avisen, i posten og på tv, men i dag spesielt på internett.
Det finnes mange forskjellige reklamer. Og som også referer til forskjellige målgrupper. Man har saklige reklamer; reklamer som kun gir informasjon (ikke alltid sant!). Så er det middels saklige reklamer; som gir informasjon samtidig som noe annet skjer, gjerne at de "beviser" produktet i praksis. Humorissitske reklamer; som prøver å få produktet til å virke mer spennende og festligere enn det egentlig er. Actionfyllte reklamer; som prøver å gjøre produktet så spennende som mulig. Med flere! Reklame bruker drøssevis av ulike virkemidler for å få oss til å bli interessert i produktet deres. Humor, musikk, kjendiser, ulike farger og vitenskapelig fakta er noen eksempler på virkemidler som brukes i reklame.

Min favoritt på reklamefronten for tiden må være BendIt reklamen fra Bama.



Denne reklamen viser at man ikke trenger å jobbe livet av seg for å leve sunt. Man kan begynne enkelt og leve naturlig. Reklamen viser mange (helt syke) måter å leve sunt på, og hvor vanskelig ok komplisert det kan være. Deretter viser reklamen en dame som lever sunt ved å gå tur i skogen og spise frukt (fra Bama så klart). Dette skal da liksom være den enkle måten å leve sunt på.

her er også en til reklame jeg synes er kjempemorsom:
"Oh, look! An eagle!"

Ingen kommentarer: