torsdag

shonglap


På torsdag var det OD-dag! jeg jobbet hjemme i huset for mitt bidrag. Vi brukte deler av dagene før til å få informasjon om hva årets dagsverk går til. Nemlig Shonglap prosjektet i India, som gir unge ugifte jenter sjangsen til å få gå på skole. Her lærer de seg også et håndverk som gjør at de blir mer selvstendige og klarer seg bedre, og kan hjelpe familiene sine med penger. Vi så også på film og fikk se en dag i livet til en liten jente i India. Egentlig en litt spennende kortdokumentar, men alle avbrytelses var irriterende. Med avbrytelser mener jeg alle de gnålete sangene som gikk i høy-C dur hele veien. Det mener jeg dokumentarmakerene kunne spart seg, for jeg følte at det gjorde dokumentaren useriøs.
Jeg synes allikevel at OD-dagen er en flott tanke. Den gir så mye til de menneskene som mottar pengene. De får sjangsen til å følge drømmene sine om å bli mer selvstendige og slipper å lide på grunn av pengemangel og sånne ting. vet ikke helt, men tror at vi har godt av det også. Vi lærer å jobbe for pengene (selv om vi ikke får dem) og vi lærer gleden ved å gi og å hjelpe andre.

Ingen kommentarer: